Tyskan

Idag önskade jag att min skoltyska satt kvar eller att jag kanske kunde ta upp och lära mig det språket på riktigt. Vi hade en tyska hos oss ikväll precis innan stängning som varken kunde engelska eller svenska utan hon pratade på som bara den på tyska och vi kunde inte förstå någonting överhuvudtaget.
Hon skulle betala med sitt bankkort men hade ingen kod så då måste vi ta någon form av ID för att kunna genomföra köpet. Till slut så förstod hon när jag lyckades klämma ur mig "passport" några gånger. Sen var det ingenting mer med det, hon gick ur butiken och vidare på stan. Sen alldeles när vi ska stänga och ska börja låsa igen snurran (våran entré) så kommer hon tillbaka och jag måste då mota henne i dörren och försöka förklara att vi stängt för idag. 
Hon börjar då i godan ro babbla på i någon bred tysk dialekt om någon "tasche" och jag försöker verkligen lyssna och förstå samtidigt som jag måste säga till massa andra kunder att vi stängt butiken för idag. Till min räddning kom Leif, en av våra väktare som stänger med oss, och hon börjar prata med honom varpå han svarar tillbaka på lite knagglig tyska och han får för sig att hon då kanske råka glömma sin påse när hon handla alldeles innan eller kanske sin handväska och släpper då in henne för att hon ska få titta efter vid kassan men istället så går hon åt motsatta hållet och in mot väskorna. Han försöker flertalet gånger säga åt henne att vi stängt men hon ville så gärna köpa en väska och vägrade lämna butiken tills hon kom till kassan.. Dom är roliga en del. Tur hon var trevlig iaf, men envis :P

Det här blev ett långt inlägg om ingenting egentligen men men..

Idag blev min parkering för övrigt billigare än den brukar då jag hittade en femkrona i biljettautomaten när jag skulle betala, så jag blev glad. Jag brukar alltid kolla i automaterna när jag ska betala och idag fick jag en liiiten belöning :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: